Σάββατο, 27 Δεκεμβρίου 2008

Σχόλια πάνω στην κριτική…

 

Αναδημοσιεύω μερικά σχόλια από Ανώνυμο αναγνώστη στην ανάρτηση: 

Εύρεση εξίσωσης και στιγμιότυπου κύματος.

 

Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Η λύση που έχετε στην άσκηση είναι λάθος. Η εξίσωση του κύματος πρέπει να έχει ένα μείον έξω. Είναι λάθος να το βάλουμε το μείον μέσα στη φάση. Με την λογική που λύνεται την άσκηση το κύμα έχει διαδοθεί κατά 3λ/4 και όχι λ/4

Blogger Ο/Η Δ.Μ. είπε...

Δεν καταλαβαίνω πού έχω λάθος.
Δεν έχω βάλει κανένα μείον πουθενά. 
Αν θέλετε μπορείτε να είστε πιο αναλυτικός στην παρατήρησή σας.
Άλλωστε τι σημαίνει η εξίσωση του κύματος πρέπει να έχει ένα μείον απέξω; Από πού προκύπτει;

Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Για ποιο λόγο δεν προβάλετε την άποψη μου για την άσκηση?

Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

αν δίναμε την εξίσωση με τη μορφή που την παρουσιάζετε στη λύση και ζητηγαμε το στιγμιότυπο την t=0 θα έβγαινε άλλο από αυτό που δίνετε στην εκφώνηση.
με βάση το στιγμιότυπο η πηγή όπου και αν βρίσκεται ξεκινά να ταλαντώνεται προς τα κατω. μπορουμε να θεωρήσουμε ότι έχει αρχική φάση π? οχι.θα θεωρούσαμε ότι έχει αρχική φάση π αν ξεκινούσε κινούμενη προς τα θετικά από την θι και σαν t=0 θεωρούσαμε τη στιγμή που περνά για πρώτη φορά από τη θέση ισορροπίας. Η σωστή εξίσωση για το κύμα είναι ψ=-Αημ{2πτ/τ-2πχ/λ+π+π/2}

Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

-Αημ(2πτ/Τ-2πχ/λ+π/2)

Blogger Ο/Η Δ.Μ. είπε...

Απαντώντας στον ανώνυμο:
"Για ποιό λόγο δεν προβάλετε την άποψη μου για την άσκηση?"
Πού να προβάλλω την άποψή σας;
Το σχόλιό σας δεν υπάρχει; Μήπως το αφαίρεσα; Προφανώς από ότι βλέπετε όχι. Υπάρχει και μπορεί όποιος επιθυμεί να το διαβάσει.
Αν επιθυμείτε μεγαλύτερη συζήτηση πάνω στο θέμα μπορείτε να στείλετε μια πλήρη ανάλυση στο θέμα και θα την αναρτήσω.
Όσον αφορά τα επόμενα σχόλια θα επανέλθω σε νεότερο σχόλιο, Ο χρόνος γαρ...

Blogger Ο/Η Δ.Μ. είπε...

Προς ανώνυμο.
Έστω ότι στο άκρο ενός τεντωμένου νήματος υπάρχει πηγή κύματος η οποία για t=0 αρχίζει να κινείται από την θέση ισορροπίας κινούμενη προς την αρνητική φορά. Ποια η αρχική της φάση; Προφανώς π. Και τι κύμα δημιουργεί; Ένα κύμα που καθώς προχωρά διαδίδεται κοιλάδα.
Συνεπώς και κάθε σημείο στο οποίο φτάνει το κύμα, θα αρχίσει να κινείται προς την αρνητική κατεύθυνση και συνεπώς ξεκινά την ταλάντωσή του έχοντας φάση ίση με π. Επιμένω λοιπόν ότι η εξίσωση που έχω βγάλει στην λύση της ανάρτησης είναι σωστή, αφού παίρνοντας το στιγμιότυπο για t=0, όπως προτείνεται, προκύπτει η εικόνα του σχήματος.
Η πρότασή σας συνεπάγεται ότι στο μέτωπο του κύματος πρέπει πάντα να έχουμε όρος, πράγμα που δεν είναι σωστό. Αυτό είναι το ένα δυνατόν ενδεχόμενο. Το άλλο είναι να έχουμε κοιλάδα.Διαγραφή

Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι δεν έγινα σαφής. Μηδενισμός φάσης σημαίνει έναρξη ταλαντωσης .Την τ=0 η εξίσωση σας δίνει φ=0 στη θέση χ=3λ/4και όχι στη θέση λ/4 που δίχνει το στιγμιότυπο.Το - έξω από την εξίσωση δείχνει ότι ξεκινά με κοιλάδα το κύμα.Διαβάζουν και μαθητές την σελίδα και είναι καλό να είμαστε προσεκτικοί.

Την απάντηση όσον αφορά το επιστημονικό μέρος του θέματος, μπορείτε να την βρείτε στην ανάρτηση : Μιλώντας για την φάση.

Εδώ ήθελα να σχολιάσω κάποια θέματα κριτικής. Σε διακοπές βρισκόμαστε, δεν έχουμε να προετοιμάσουμε το αυριανό μάθημα, οπότε μπορούμε να ασχοληθούμε και με κάποια άλλα θέματα….

Οι δημοσιεύσεις μου είναι επώνυμες και γράφοντάς τις αναλαμβάνω και την ευθύνη της ορθότητας ή μη των απόψεων που εκφράζω. Δίνεται η δυνατότητα ελεύθερα στον καθένα είτε επώνυμα είτε ανώνυμα να σχολιάσει τις αναρτήσεις αυτές. Η διεθνής πρακτική είναι στα ιστολόγια ένα μεγάλο μέρος των αναρτήσεων και των σχολίων να είναι ανώνυμες. Είναι κατανοητό γιατί συμβαίνει αυτό; Νομίζω ναι. Τα ιστολόγια χρησιμοποιούνται για να μπορεί ο καθένας ελεύθερα να εκφράζει τις απόψεις του. Απόψεις που μπορεί να επιφέρουν συνέπειες αν δεν αρέσουν στις εκάστοτε εξουσίες ή στους εκάστοτε θιγόμενους. Ή τέλος πάντων απόψεις που κάποιος για δικούς του λόγους δεν θα ήθελε να υπογράψει. Σεβαστό απολύτως.

Όταν δημοσιεύω μια Άσκηση Φυσικής υπάρχει λόγος σχολιασμού; Προφανώς ναι. Από σχόλιο μαθητή, ο οποίος μπορεί να θέσει ερωτήματα και απορίες πάνω στην άσκηση, αλλά και από συναδέλφους, οι οποίοι μπορούν όχι μόνο να διατυπώσουν συμφωνία ή διαφωνία με την συγκεκριμένη διατύπωση, το δύσκολο ή εύκολο του ερωτήματος, τη σκοπιμότητα μιας τέτοιας άσκησης. Αλλά προφανώς και να ελέγξουν επιστημονικά το περιεχόμενό της και την προτεινόμενη λύση. Και στον ένα και πλέον χρόνο λειτουργίας του Ιστολογίου, έχω πάρει είτε άμεσα με ανάρτηση σχολίου, είτε έμμεσα με αποστολή email, ένα πλήθος από παρεμβάσεις συναδέλφων, τους οποίους ήθελα να ευχαριστήσω και με την ευκαιρία αυτή. Πολλοί μου επεσήμαναν λάθη ή παραλείψεις μου και έτσι βοήθησαν στο να διορθωθούν πράγματα, να δοθούν ορθότερες απαντήσεις και να φωτισθούν κάποιες πλευρές που βρίσκονται στην σκιά της διαδεδομένης γνώσης.

Υπήρχαν και διαφωνίες από συναδέλφους για θέματα που συνδέονται με θέματα διδασκαλίας. Υπενθυμίζω χαρακτηριστικά την διαφωνία και την ανταλλαγή σχολίων με τον συνάδελφο Alex για τη διδασκαλία της μέσης ταχύτητας. 

Μέση ταχύτητα. Διάνυσμα ή μονόμετρο μέγεθος;

Μια διαφωνία, που άνοιξε μια συζήτηση που την θεωρώ πολλαπλώς χρήσιμη και που θα ήμουν ευτυχής αν συνέβαινε συχνότερα. Θέματα που έχουν σχέση με την διδασκαλία είναι πάντα ανοικτά και μια ελεύθερη συζήτηση αναδεικνύει διαφορετικές πλευρές του θέματος και μπορεί να αποβεί πολλαπλώς χρήσιμη. (Αυτό δεν σημαίνει ότι εγώ θα επιβάλω την άποψή μου στον συνάδελφο ή ότι στο τέλος της συζήτησης θα ασπαστώ τις απόψεις του).

Στις παραπάνω περιπτώσεις, όπως και σε κάθε άλλη που εκφράζονται γνώμες, υπάρχουν πάντα διαφορετικές απόψεις, όλες σεβαστές, από τις οποίες κάποιος μπορεί να ενστερνισθεί την Α ή την Β. Διαφωνώ μαζί σου, αλλά έχεις το δικαίωμα να εκφράζεις ελεύθερα την άποψή σου.

Αυτό όμως δεν ισχύει σε μια καθαρή επιστήμη, όπως είναι η Φυσική. Αυτή είναι ίσως και η σπουδαιότερη διαφορά μεταξύ των Φυσικών επιστημών (τουλάχιστον στην προκβαντική εκδοχή τους)  και των Κοινωνικών επιστημών. 

Η σχέση F=ma ή είναι σωστή ή δεν είναι.

Εδώ λοιπόν η αντιπαράθεση μπορεί να είναι σφοδρότερη. Δεν χωρούν δύο απόψεις. Η μία είναι η σωστή. Μπορεί να αποδειχθεί ποια είναι η σωστή; Νομίζω ναι. Μέσα από μια ανάλυση της σκέψης που οδηγεί στο ένα ή στο άλλο συμπέρασμα και με την βοήθεια βέβαια της επιστημονικής βιβλιογραφίας. Προφανώς ο καθένας οφείλει να καταθέσει μια αναλυτική μελέτη του θέματος, μέσω της οποίας θα αποδεικνύει την ορθότητα της δικής του θέσης.

Η αντίθετη άποψη όμως μπορεί να επιτρέπει εκφράσεις όπως:  «Η λύση που έχετε στην άσκηση είναι λάθος. Η εξίσωση του κύματος πρέπει να έχει ένα μείον έξω. Είναι λάθος να το βάλουμε το μείον μέσα στη φάση.»; Μπορεί έτσι δογματικές  απόψεις (έτσι είναι γιατί το λέω εγώ..) να αντιπαρατίθενται; Και γιατί τόση εχθρότητα; «Για ποιο λόγο δεν προβάλετε την άποψη μου για την άσκηση?» Ηρέμησε συνάδελφε, γιατί τόση επιθετικότητα;

Να προβάλω τι; Ότι ο Ανώνυμος πιστεύει ότι έχω λύσει λάθος την  άσκηση;

Για να είναι λάθος μια λύση άσκησης, πρέπει κάποιος να αποδείξει ότι είναι λάθος. Και τότε είμαι υποχρεωμένος να δεχτώ το λάθος και να διαγράψω ή να διορθώσω την αρχική μου απάντηση. Αποδείχθηκε κάτι τέτοιο; Δεν νομίζω…

Αλλά αναρωτήθηκε ο Ανώνυμος αν αυτός κάνει λάθος; Η φράση του: «Διαβάζουν και μαθητές την σελίδα και είναι καλό να είμαστε προσεκτικοί», σκέφτηκε ποτέ ότι μπορεί να αφορά και τους μαθητές του;

Και στο σημείο αυτό υπάρχει μια σημαντική διαφορά. Εγώ την τάξη μου την άνοιξα και ότι διδάσκω στους μαθητές μου, το αναρτώ και  στο Blog και το θέτω κάτω από το βλέμμα της κριτικής οποιουδήποτε συναδέλφου, πιστεύοντας ότι αν κάπου κάνω λάθος, από κάποιον θα επισημανθεί και έτσι θα διορθωθεί. Ο Ανώνυμος συνάδελφος σκέφτηκε ότι αν κάπου κάνει λάθος στην κλειστή αίθουσα διδασκαλίας του, κάποιους μαθητές του μπορεί και να τους βλάψει;

Επιστρέφουμε έτσι στο αρχικό θέμα της συζήτησής μας. Σεβαστό το δικαίωμα κάποιου να μιλά σαν Ανώνυμος και να παίρνει θέση στα πράγματα. Αυτό όμως δεν νομίζω ότι του δίνει και το δικαίωμα να εκφράζεται με επιθετικό τρόπο και με ύφος κριτή των άλλων, όντας στο απυρόβλητο. Η δουλειά που παρουσιάζω στην Ιστοσελίδα μου και στο Ιστολόγιο, δεν θεωρώ ότι δεν επιδέχεται κριτική. Προφανώς δεν διεκδικώ για τον εαυτόν μου κανένα αλάθητο του Πάπα. Αλλά πολύ σημασία έχει το ύφος και ο τρόπος της διατύπωσης της κριτικής. Και πιστέψτε με είναι περισσότερο δύσκολο, να αντιπαρατίθεσαι με έναν αόρατο Ανώνυμο αντίπαλο και για το λόγο αυτό ίσως μου επιτρέπεται και μια σκληρότερη του συνήθους γλώσσα…

4 σχόλια:

miltonios είπε...

Χρόνια Πολλά
Να παρατηρήσω τα εξής:
1) Η εξίσωση που δίνει σαν λύση ο κ. Μάργαρης (χαρά στο κουράγιο του να εμπλουτίζει το ελληνικό ασκησιολόγιο Φυσικής) επαληθεύει τα δεδομένα της άσκησης δηλαδή δίνει στο σημείο x=0m την χρονική στιγμή 0s, ψ= - Α και στο σημείο x=0,3m την χρονική στιγμή t=0s ψ= 0, και ταχύτητα ταλάντωσης αρνητική (-Αω) Επομένως είναι σωστή. Τώρα ο τρόπος που φθάνει κανείς στη λύση μπορεί να είναι πιο απλός ή πιο σύνθετος ή με βάση κάποια έτοιμα καλούπια που λένε ότι η φάση του κύματος στο σημείο που φθάνει η κυματική διαταραχή την =0s είναι μηδέν.
2) Θα μπορούσε βοηθητικά να δοθεί η εξίσωση της φάσης του κύματος και να ζητηθεί να υπολογισθούν τα Α, λ, Τ, φο, Η λύση θα άλλαζε αν το αρχικό στιγμιότυπο ήταν το κλασικό με το όρος να προχωρεί προς τα δεξιά, ή αν λαμβάναμε τη φορά προς τα κάτω σαν θετική.
3) Πιστεύω ότι ασκήσεις κυμάτων με αρχική φάση δεν κάνουν και δεν εξυπηρετούν το πνεύμα των πανελλήνιων εξετάσεων, τη στιγμή που εμείς έχουμε ακόμη απορίες και το κοιτάμε αρκετή ώρα. Πόσοι άραγε υποψήφιοι καθηγητές του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ θα μπορούσαν να λύσουν παρόμοιες ασκήσεις; Δεν τίθεται θέμα αν μπορούν τα μέλη της επιτροπής των εξετάσεων να λύνουν ασκήσεις σαν αυτή ή άλλες πιο δύσκολες ή πιο εύκολες. Το μυαλό μας και η έγνοια μας είναι για τους μαθητές υποψήφιους στο αγωνιώδες τρίωρο τι μπορούν να σκεφθούν να θυμηθούν να λύσουν και να γράψουν. Δεν πρέπει οι εξετάσεις να έχουν το στυλ καρτεριού και παγάνας, αλλά ακόμη και τότε να είναι παιδαγωγικά και διδακτικά έντιμες. Νομίζω σε εξετάσεις στην Κύπρο οι μαθητές παλαιότερα μπορούσαν να επιλέξουν από περισσότερα θέματα.
4) Η συγκεκριμένη άσκηση του κ. Μάργαρη θα ήταν πολύ καλύτερη (κατά τη γνώμη μου) αν ζητούσε να σχεδιασθεί το στιγμιότυπο του κύματος την χρονική στιγμή Τ/4 , Τ/2 μετά την χρονική στιγμή 0s. Ακόμη θα προτιμούσα αντί για μετακίνηση να γραφόταν μήκος διαδρομής.

Με ευχές για ένα 2009 με ό,τι μας στέρησε το 2008

physiart είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
physiart είπε...

Μην ασχολείσαι Διονύση με τέτοια πράγματα και μην πικραίνεσαι. Η ανωνυμία είναι χαρακτηριστικό των ανθρώπων που δεν έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν την άποψή τους, οπότε κρύβονται πίσω από το τείχος της. Συνέχισε δυνατά...

Ανώνυμος είπε...

(ελεφ>>>Δεσπ.) Διονύση Χρονια Πολλα Καλή χρονιά. Συνέχισε να "εκτίθεσαι".Στη πρώτη σελίδα γράφεις "Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…." Συνέχισε. Ευχαριστώ.