Θα ήθελα να αναφερθώ σε δύο επίπεδα όσον αφορά την κριτική των θεμάτων που διαγωνίστηκαν σήμερα οι μαθητές μας. Το πρώτο επίπεδο είναι τα θέματα που έβαλε η κεντρική επιτροπή εξετάσεων και το δεύτερο επίπεδο, τι βαθμολογούμε και πώς αξιολογούμε τις απαντήσεις εμείς οι βαθμολογητές.
Πρώτη παρατήρηση. Τα θέματα κατά την γνώμη μου είναι από τα πιο εύκολα που έχουν τεθεί τα τελευταία χρόνια. Θα μου πείτε τι σημαίνει εύκολα; Εύκολα για ποιους; Τα θεωρώ εύκολα για έναν μέσο μαθητή, με αποτέλεσμα ένας μαθητής με όχι ιδιαίτερες ικανότητες, που σε άλλες περιπτώσεις μπορούσε να γράψει 17, σήμερα να έχει πιάσει βαθμό κοντά στο είκοσι.
Μα θα μου πείτε, είναι κακό αυτό; Για μένα, ναι, είναι κακό. Όταν τσουβαλιάσουμε μια μεγάλη ομάδα μαθητών, που είναι διαφορετικών επιπέδων γνώσης, στην ίδια βαθμολογική περιοχή, αυτό είναι εις βάρος των παιδιών που έχουν κουραστεί, που έχουν κοπιάσει και που τέλος πάντων έχουν κάποιες ικανότητες στη Φυσική και οι οποίες δεν αναδεικνύονται.
Δεύτερη παρατήρηση: Θεωρώ απαράδεκτο τα 38 μόρια στα 100 να μπορεί να τα πάρει κάποιος μαθητής, χωρίς να έχει ανοίξει βιβλίο. Πρέπει κάποτε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα και να μην χώνουμε το κεφάλι μας στην άμμο. Ας αντιγράψουν οι μαθητές, αρκεί να μην έχουμε μεγάλα ποσοστά αποτυχίας..
Ο νόμος για τον τρόπο εξέτασης της Φυσικής προβλέπει:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
Πιστεύει κανείς ότι οι πέντε ερωτήσεις του 1ου θέματος εξέτασαν την ύλη, σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση; Βέβαια όχι. Είναι κοινό μυστικό ότι βάζουμε 5 ερωτήσεις (όχι μόνο φέτος, πάγια κατάσταση….) για να μπορέσουν να γράψουν οι αδιάβαστοι μαθητές. Και πώς θα γράψουν αφού είναι αδιάβαστοι; Μα προφανώς αντιγράφοντας από αυτούς που διάβασαν.
Εδώ θέλω να σταθούμε. Μπορεί το σημερινό σχολείο να έχει πάρα πολλά προβλήματα και να μην μαθαίνει γράμματα στους μαθητές, (άντε να μην μάθουν και Φυσική..) πρέπει όμως να τους διαπαιδαγωγεί ώστε να γίνουν καλοί κλέφτες; Ένας μέτριος μαθητής που έχει διαβάσει σχετικά, προσπαθεί να απαντήσει μόνος του, και μπορεί να πιάσει 10-15 μόρια, ενώ αντίθετα αυτός που δεν έχει ανοίξει βιβλίο θα πάρει 25, αρκεί να είναι «καπάτσος». Μπράβο επιβράβευση από το εκπαιδευτικό σύστημα, από την εφηβική ηλικία του!! Θα πάει ΜΠΡΟΣΤΑ, θα προκόψει στην ζωή του. Αλίμονο στο παιδάκι που πάει με τον ευθύ δρόμο….
Φέτος όμως δεν είχαμε τα 25 μόρια του 1ου θέματος αλλά 38 μόρια.
Αντιγράφω:
2.γ. Ένα σώμα μετέχει σε δύο αρμονικές ταλαντώσεις ίδιας διεύθυνσης που γίνονται γύρω από το ίδιο σημείο με το ίδιο πλάτος και γωνιακές ταχύτητες, που διαφέρουν πολύ λίγο. Οι εξισώσεις των δύο ταλαντώσεων είναι:
x1=0,2ημ(998 πt), x2=0,2ημ(1002 πt) (όλα τα μεγέθη στο S.I.).
Ο χρόνος ανάμεσα σε δύο διαδοχικούς μηδενισμούς του πλάτους της ιδιόμορφης ταλάντωσης (διακροτήματος) του σώματος είναι:
α. 2s β. 1s γ. 0,5s
Μονάδες 6
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 6
Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; 6 μόρια χωρίς να κατάλαβε τίποτα, έτσι μόνο να το έπιασε το αυτί του : 0,5s. Βέβαια νομίζω ότι το ερώτημα αυτό είναι πολύ χαρακτηριστικό για το άγχος των υπευθύνων, να πιάσουν το 10 οι μαθητές.
Δεν αρκούσε που έδιναν τις εξισώσεις για τις δύο ταλαντώσεις έπρεπε να τους πουν: «που διαφέρουν πολύ λίγο», αλλά μάλλον δεν το θεώρησαν και πολύ ισχυρό στοιχείο και επανήλθαν: «της ιδιόμορφης ταλάντωσης (διακροτήματος)» ( μια απορία: η ιδιόμορφη αυτή ταλάντωση λέγεται και διακρότημα; Έτσι φαίνεται να πιστεύει η ΚΕΕ.). Και βέβαια το λάθος: γωνιακές ταχύτητες, το οποίο διορθώθηκε με διευκρίνιση… (θα επανέλθω).
Ας έλθουμε τώρα στα επιμέρους ερωτήματα.
Ερωτήσεις σωστού λάθους:
α. Ένα κατεργασμένο διαμάντι (με πολλές έδρες), που περιβάλλεται από αέρα, λαμποκοπά στο φως επειδή έχει μεγάλη κρίσιμη γωνία.
β. H ροπή αδράνειας ενός στερεού δεν εξαρτάται από τη θέση του άξονα περιστροφής του.
γ. Το διάγραμμα της συνάρτησης y=Aημ2π(t/T –σταθ) είναι στιγμιότυπο κύματος.
δ. Ένα εγκάρσιο μηχανικό κύμα είναι αδύνατο να διαδίδεται στα αέρια.
ε. Η Γη έχει στροφορμή λόγω της κίνησής της γύρω από τον Ήλιο.
Σας ικανοποιούν; Τι εξετάζουμε; Δυο – τρεις γραμμούλες, κριμένες για να κάνουν το λάθος οι μαθητές; Εμείς ξέρουμε ότι η ροπή αδράνειας ενός στερεού αναφέρεται ως προς τον άξονα περιστροφής του; Και αν το ξέρουμε πώς γίνεται να μας διαφεύγει και να γράφουμε: « ως προς το κέντρο μάζας» και μετά να στέλνουμε διόρθωση;
Θα μου πείτε ε! τι να γίνει, έγινε λάθος! Πιστεύω ότι ένας άνθρωπος που ασχολείται με τη Φυσική της Γ Λυκείου δεν επιτρέπεται να του διαφεύγει ότι η ροπή αδράνειας δεν είναι ΡΟΠΗ, που μπορεί και να υπολογίζεται ως προς σημείο…. Καλά, μπορεί να πει κάποιος δόθηκε διόρθωση. Μήπως ρωτήσατε έναν μέτριο μαθητή τι μπέρδεμα του δημιουργούν τέτοιες διορθώσεις; Τον πιάνει πανικός και ξεχνά και αυτά που ξέρει. Ρωτήστε τους μαθητές να σας πουν. Προτιμότερο νομίζω είναι να μείνει το λάθος, για ψυχολογικούς λόγους, (σε τελευταία ανάλυση αν παραμείνει το λάθος θα γκρινιάξουμε εμείς οι καθηγητές, αλλά τους μαθητές δεν θα τους επηρεάσει, δεν ξέρουν άλλωστε, να κάνουν και τίποτα άλλο διαφορετικό..) παρά μια διόρθωση που μπορεί να τους μπερδέψει.
Αντιγράφω το νόμο:
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των μαθητών και συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.
Το δεύτερο θέμα τι από όλα τα παραπάνω έλεγξε;
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
Το τρίτο θέμα αλήθεια, ποια ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης… εξέτασε;
Μια άσκηση που την χωρίζουμε σε υποερωτήματα, παίρνοντας τον μαθητή από το χεράκι, βήμα-βήμα, μην μας σκοντάψει και πέσει, ποιος συνδυασμός; Να βρει την τάση.
Ακούστε λύση που οι βαθμολογητές είμαστε έτοιμοι να βαθμολογήσουμε σαν πλήρη λύση:
Η ράβδος ισορροπεί οπότε Στ=0 → Τ·L/4-Μg·L/2-mg·3L/4 =0 → Τ=115Ν.
Είχαμε αντεκλίσεις για πολύ ώρα για το αν ο μαθητής πρέπει να κάνει σχήμα, για το αν θα βάλει ή όχι δύναμη στη ράβδο από την άρθρωση, για το αν το βάρος της σφαίρας ασκείται ή όχι στη ράβδο!!
Κοιτάξτε το παρακάτω σχήμα και πείτε μου, αλήθεια μπορούμε να δεχτούμε αυτό το σχήμα με την παραπάνω μαθηματική λύση;
Αλλά θαυμάστε επίσης το άγχος της επιτροπής μην ζορίσει τους μαθητές. Προσέξτε το σχήμα με όλα αυτά τα L/4 και δείτε και την επισήμανσή τους «Δίνονται ΑΚ =L/4 και ΑΓ=3L/4» Μιας και θα πάρουν τις ροπές ως προς το Α, ας έχουν έτοιμο το 3L/4!!
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Tο πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.
Θυμάμαι, όταν μπήκαμε στο νέο σύστημα, τον Ανδρέα Κασσέτα να προσπαθεί να εξηγήσει στα ΠΕΚ, τη διαφορά μεταξύ Άσκησης και προβλήματος. Τελικά καταλήξαμε ότι το πρόβλημα απαιτεί «ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του»
Πού αλήθεια κατέστρωσε στρατηγική ο μαθητής για να απαντήσει στο 4ο θέμα;
Ο νόμος προβλέπει ότι «Tο πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα». Από την πρώτη χρονιά εφαρμογής, θεωρήθηκε ότι αυτό είναι υποχρεωτικό. Αλήθεια βλέπει κανείς πρόβλημα; Αν κάποιος μπορεί να αναπτύξει την στρατηγική που έπρεπε να καταστρώσει ένας υποψήφιος για να απαντήσει, θα παρακαλούσα να την προσθέσει σαν σχόλιο στην ανάρτηση. Μπορεί να μην το βλέπω εγώ.
Και για να τελειώνω, γιατί μάλλον σας κούρασα, Υπάρχει στο Αναλυτικό πρόγραμμα, κεφάλαιο κρούσης; Όχι βέβαια. Το κεφάλαιο είναι τα συστήματα αναφοράς και οι σχετικές κινήσεις και σαν εισαγωγή στο κυρίως θέμα, μπήκαν δυο παράγραφοι για την κρούση. Μας έχουν διαλύσει κάθε χρόνο να βάζουν κρούσεις- κρούσεις- κρούσεις… Έλεος!
Και μια αναγνώριση. Τουλάχιστον φέτος βάλανε την ελαστική κρούση, αφού τις προηγούμενες είχε την τιμητική της η πλαστική κρούση (στο βιβλίο ένα παράδειγμα), αφού θεωρείται ύλη της Α΄Λυκείου. Συγνώμη ξέχασα του ΘΜΚΕ, που ήταν το αποκορύφωμα του 4ου θέματος σε ποια ύλη περιέχεται;
12 σχόλια:
ειμαι μαθητρια και συμφωνω απολυτα ....δν μπορουν μαθητεσ που εχουν διαβασει πχ 10 και 50 ωρες να παιρνουν τον ιδιο βαθμο ειναι ΑΔΙΚΟ...επειδη δηλαδη βαλανε δυσκολα μαθηματικα θεωρισαν σωστο να μν χασουν αλλα μορια οι μαθητεσ....αν ομως δν χασουν πως θα ξεχωρισουν?..πως εγα θα δειξω μεσα απο αυτα τα θεματα τι ξερω?...δν λεω τα θεματα να ειναι πανδυσκολα αλλα μια σχετικη δυσκολια που 8α ξεχωρισει τον κακο απο τον μετριο και τον μετριο απο τον αριστο....
Αν μιά παράμετρος της αξιολόγησης (ηθικό-ψοχολογικό μέρος)προφορικοί βαθμοί(Γ.λυκείου),είναι το τι βαθμό θα πάρουν στις παννελ. εξετάσεις, τότε με αυτά τα θέματα των πανελλαδικων στη φυσική,άντε να πείσεις κάποιους (μαθητές, γονείς, συναδέλφους,τον γείτονα),ότι δεν είσαι 'ελέφαντας'. Λογικό-παράλογο,έγραψα 20 εε γιατί να μην είχα 22 προφορικά !!!!!!
Mπράβο Διονύση μπαίνεις πάντα στην ουσία του προβλήματος.
Θα ήθελα μόνο να προσθέω μια σκέψη. Μήπως θά έπρεπε και οι επιτροπές θεμάτων να υφίσταται μια κρίση, από τους καθηγητές ας πούμε που διδάσκουν το μάθημα. Να δημιουργηθεί ένα μητρώω εισηγητών με τις αντίστοιχες βαθμολογίες. Όνειρα θερινής νυκτός. Ελλαδάρα μη φοβάσε τίποτα, έχεις μάθει να κερδίζεις μόνο με τον ΤΣΑΜΠΟΥΚΑ.
Υ.Γ: ευχαριστούμε την επιτροπή θεμάτων για την ωραία άσκηση που μας έδωσε για την επανάληψη της Α λυκείου
Συγχωρεστε μου το γεγονός οτι το σχολιο μου δεν εχει σχεση με τη συγκεκριμενη αναρτηση.Λεγομαι Βαγγέλης Ντουμανάς (ένας παλιός σας μαθητής).Προσπάθησα να επικοινωνήσω μέσω e-mail,αλλα μάλλον έχει κάποιο πρόβλημα το outlook.Είδα οτι έχετε κάποιες παρουσιάσεις powerpoint.Θα ήθελα να σας ζητήσω,εφ'όσον ειναι δυνατό, να αναρτήσετε την παρουσίαση που μας κάνατε στη Φυσική Γενικής Παιδείας για τη Γ Λυκείου περιπου στο τέλος της χρονιάς (ένα ταξιδί απο την αρχαιότητα μέχρι τις πιο σύγχρονες ανακαλύψεις στη Φυσική.Εκτός αν το έχετε κάνει ήδη και μου διέφυγε).Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.η διευθυνση μου ειναι vag0s_play@hotmail.com
Y.Γ Σας ευχαριστω για τις αναρτησείς στο Σχολειο και Σχόλιο.Αύτες τις μέρες τριγυρνάω στο blog σας και τις έχω διαβάσει σχεδόν όλες.Ελπίζω να το συνεχίσετε.Συμμερίζομαι τους προβληματισμους σας και μερικές φορές βρίσκω απάντηση σε δικούς μου.
Ας το τονίσω και εγώ: "τι βαθμό θα πάρουν στις παννελ. εξετάσεις, τότε με αυτά τα θέματα των πανελλαδικών στη φυσική,άντε να πείσεις κάποιους (μαθητές, γονείς, συναδέλφους,τον γείτονα),ότι δεν είσαι 'ελέφαντας'."
Ακούει κανείς;;;
Όποιος έχει απάντηση στην Δέσποινα ας την δώσει, εγώ θέλω να ζητήσω συγνώμη από τα παιδιά που σκοτώθηκαν στο διάβασμα, για να απαντήσουν σε αυτά τα θέματα.
Προσυπογράφω και το
Υ.Γ: ευχαριστούμε την επιτροπή θεμάτων για την ωραία άσκηση που μας έδωσε για την επανάληψη της Α λυκείου.
Βαγγέλη σου στέλνω το αρχείο που ζήτησες.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΣΠΟΙΝΑ (Συμφωνώ,καλή συνέχεια στις εξετάσεις και καλά αποτελέσματα) ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ.
Η διαφοροποίηση στη Φυσική (έστω και μικρή),θα μπορούσε να έρθει από την προφορική βαθμολογία,όμως όμως...όμως σε τμήμα θετικής κατεύθυνσης,Χημεία,όλοι οι μαθητές προφορικά 20(πετάμε τα 20 και δεν μας ενοχλεί κανείς), ενώ 2-3 μαθητές 'θάπρεπε'(έχουν γνώση όχι οι φύλακες) να βαθμολογηθούν με 20 (μιλάμε για 20 της εποχής)
Κανείς δεν αντέδρασε...ΚΑΙ οι μαθητές σε αυτή την ισοπέδωση.
ΥΣΤΕΡ. Το τμήμα δεν είχε 3 μαθητές
Για αυτό και εσύ Δέσποινα περίμενες.. από τα θέματα.....
Blogger Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΑΡΓΑΡΗΣ είπε...
Επειδή συνεχώς γκρινιάζουμε και μας φταίνε οι άλλοι, ποτέ εμείς, θέλω να υπερθεματίσω σε αυτά που λέει, ο τελευταίος μας σχολιαστής, δυστυχώς ανώνυμος, και για σκέψεις πάνω σε αυτή την παράμετρο της αξιολόγησης θα έλεγα να διαβάσετε, από αυτό το blog την ανάρτηση: Να δώσουμε την βαθμολογία...
Σάββατο, Μάϊος 31, 2008 9:11:00 πμ
επιτελους ... τόσο δυσκολο ειναι τελικα να βαλεις θεματα πανελληνιων με διαβαθμησμενη δυσκολία ???
Η' όλοι κατω ( Μαθηματικά Κατ ) ή όλοι πάνω ( Φυσικη Κατ )...
Αγαπητέ Δ.Μ., γράφεις:
"Είχαμε αντεκλίσεις για πολύ ώρα για το αν ο μαθητής πρέπει να κάνει σχήμα, για το αν θα βάλει ή όχι δύναμη στη ράβδο από την άρθρωση, για το αν το βάρος της σφαίρας ασκείται ή όχι στη ράβδο!!"
Είναι εντυπωσιακή -καθώς και παράξενη- η διαφωνία σας.
Είναι προφανές ότι ο μαθητής θα πρέπει να κάνει σχήμα, ώστε να φαίνεται σε τι αναφέρονται και τι συμβολίζουν τα σύμβολα που χρησιμοποιεί στη λύση του. Χωρίς σχήμα, θα έπρεπε να γράψει μακροσκελές κείμενο για να τα περιγράψει.
Σαφώς και ο λύτης θα έπρεπε να βάλει δύναμη στην άρθρωση, αν μελετούσε την ισορροπία των δυνάμεων που ασκούνται στη ράβδο. Θα μπορούσε να μη βάλει δύναμη στην άρθρωση, αν σημείωνε ότι στο σχήμα παρουσιάζει μόνο τις δυνάμεις που προκαλούν ροπές...
Σε καμιά -μα καμιά- περίπτωση δεν ασκείται το βάρος του σώματος στη ράβδο. Δεν μπορεί να πάρει όλα τα μόρια μαθητής που το γράφει αυτό (άσχετα αν παρόμοιο λάθος υπάρχει και στο σχολικό εγχειρίδιο). Θα έπρεπε να μελετηθεί και η ισορροπία του σώματος αυτού. Αν όχι, χάνονται μόρια.
Τα θέματα (όσο εξωφρενικά εύκολα και να τα θεωρείτε?!) απαιτούν από τον μαθητή να γνωρίζει τη σχολική φυσική.
Ελπίζω στα βαθμολογικά να κάνετε μικρές εκπτώσεις και όχι εκποίηση... Και πιστεύω ότι όλοι τελικά θα βαθμολογήσουν σωστά.
Και όμως!!
"Είναι εντυπωσιακή -καθώς και παράξενη- η διαφωνία σας."
Όσο και αν σου φαίνεται παράξενη είναι αλήθεια. Δεν θέλω να επεκταθώ σε άλλες λεπτομέρειες, αλλά όλα αυτά που σημειώνεις και με τα οποία συμφωνώ απολύτως και τα θεωρώ αυτονόητα, δυστυχώς δεν είναι ούτε αυτονόητα, αλλά ούτε και αποδεκτά από όλους τους συναδέλφους....
Ο πρώτος βαθμολογητής βάζει βαθμό 95 ο δεύτερος 95
στο β. κέντρο βλέπουν και περνούν στο σύστημα 59 ... Αναγραμματισμός το πιο συνηθισμένο λάθος.
Ανακοινώνονται οι βαθμοί ο μαθητής ωρύεται οι γονείς επίσης και πάνε στο σχολειό να μιλήσουν για την αδικία ή το λάθος τι γίνεται;
Δεν δίνεται πρόσβαση στο γραπτό άμεση πριν τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού
Η απάντηση είναι στο συμβούλιο επικρατείας και τρέχα γύρευε...
Δ. Γ.
Έχω και εγώ μια τέτοια περίπτωση παλιότερα το 76 με το 67, Δυστυχώς...
Δημοσίευση σχολίου